این جشنواره با مشارکت نهادهای عالی حوزوی ، که اسامی و نشان سازمانی آنها در بخش برگزارکنندگان سایت جشنواره آمده است، برگزار می گردد.
نمایندگان معرفی شده نهادهای عالی حوزوی در قالب شورای جشنواره، و کمیته علمی و اجرائی راهبری آنرا به عهده خواهند داشت و به تصویب شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی، دبیری شورا و کمیتههای علمی و اجرائی جشنواره، به عهده دفتر تبلیغات اسلامی است که در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر مستقر می باشد.
هدف اصلی:
ارتقاء جایگاه تبلیغ دینی با استخراج و تدوین الگوی قابل توسعه میدانی و بررسی علمی برای فعالیتهای تبلیغی
اهداف فرعی:
1. تقدیر از فعالیتهای منتخب تبلیغی
2. الگو سازی و توسعه فعالیتهای منتخب
3. ایجاد انگیزه در مبلغان برای تدوین و جمعبندی مواد تبلیغی مورد استفاده
4. ارائه مواد تبلیغی از سوی تولیدکنندگان در قالب جلسات نقد و بررسی یا آموزش
5. تهیه بانک مواد تبلیغی در موضوعات تخصصی و قالبهای مختلف
6. استاندارد سازی شکل تدوین مواد تبلیغی از سوی مبلغان
7. انتشار مواد تبلیغی در شکل رسمی و قالب استاندارد
8. ایجاد امکان بکارگیری مواد تبلیغی از سوی سایر مبلغان
9. تقدیر از تولید کنندگان مواد تبلیغی و تدوین کنندگان شیوههای اثرگذار تبلیغی
10. تدوین و مستندسازی شیوههای تبلیغی جهت نزدیک شدن به الگوی تبلیغی در حوزههای مختلف تخصصی و به حسب مسائل مخاطبان
11. معرفی تبلیغ به عنوان یک فعالیت علمی، مستند با قابلیت مطالعاتی و پژوهشی
12. انتشار شیوههای تبلیغی تدوین شده به شکل کتاب و مقاله و قالبهای مجازی
13. ارتقاء نگاه مبلغان به تبلیغ و معرفی رسانهای آن
توضیحات حجةالاسلام والمسلمین روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مورد هدف جشنواره جنات (جشنواره جنات)
فعالیت تبلیغی ترکیبی از مساله شناسی، تحلیل، ایده پردازی، برنامه ریزی، تولید محتوا، عملیات فرهنگی و بازخودگیری است.
بر این اساس صرف ایده تبلیغی، محتوای تبلیغی، پژوهشهای مرتبط با تبلیغ و ... در جشنواره شرکت داده نخواهد شد و حتما باید ایده تبلیغی عملیاتی شده باشد.
2) جشنواره متمرکز بر فعالیتهای تبلیغی میدانی است (در عرصه ملی یا بین المللی)
تبلیغ نوین (مجازی، هنری، رسانه ای) به صورت مستقل خارج از محدوده جشنواره است؛ مگر آنکه به عنوان عنصر یا ضمیمه ای برای فعالیت تبلیغی میدانی باشد که میتواند به عنوان مزیت برتری بخش و دارای امتیاز برای فعالیت میدانی محسوب شود.
3) شرط خاصی برای فعالیتهای متقاضی شرکت در جشنواره از نظر موضوع، مخاطب یا محیط وجود ندارد.
درعین حال بخش ویژه جشنواره در حوزه مسائل "خانواده، زیست عفیفانه و هویت نوجوان و جوان" است.
توضیحات دبیر جشنواره جنات (بخش دوم)؛ بیان محورها و موضوعات این جشنواره
1. گستره مخاطبی فعالیت
2. گستره و عمق تاثیر فعالیت در مخاطبان
3. کم بودن هزینههای فعالیت تبلیغی
4. استفاده از فناوریهای روز در فعالیت
5. فعالیتهای تبلیغی تربیتی و مستمر با مخاطب
6. فعالیتهای ایجابی، (مانند احیاء زکات یا خمس و ...)
7. فعالیت برای حل مسائل ویژه و جدید (طلاق، فرزند آوری، شرب خمر، خودکشی و...)
8. فعالیت برای مخاطب ویژه و اقشار موثر (معلمان، هنرمندان، ورزشکاران، دانشجویان، اقشار آسیب دیده اجتماعی و ... )
9. فعالیت در حوزههای نوآورانه (هوش مصنوعی، تبلیغ مدرسه داری ، آموزش فرد محور و کوچکینگ معنوی، مشاوره با ابزار هوش مصنوعی و...)
10. فعالیت تبلیغی هویت ساز و جریان ساز
11. فعالیت تبلیغی ابداعی و سبک ساز (روایتگری سیره شهدا، صحیفه خوانی، نهج البلاغه خوانی و ...)
12. فعالیت در حوزه خدمات فرهنگی و اجتماعی ( تبلیغ با چاشنی رفع محرومیت، کارآفرینی، خدمات اجتماعی و ...)
13. تناسب فعالیت با ضریب اولویت مخاطب یا مساله
14 فعالیت تیمی و گروهی با تقسیم کار
15. مشارکت دادن سایر نهادها و مراکز در فعالیت
16. توجه به جنبه تاب آوری و درآمد اقتصادی فعالیت
17. قابلیت تکثیر فعالیت و انجام آن از سوی سایر مبلغان
18. دستیابی به مدل ارائه خدمت یا محصول فیزیکی یا دیجیتال در فعالیت تبلیغی
19. مستند بودن فعالیت و قابلیت تهیه الگو از آن
20. کامل بودن بسته فعالیت، (مساله شناسی، تحلیل، طرح اقدام، شناسائی قالب، محتوای تبلیغی، برنامه اجرا، بازخورد و اثرات برنامه)
21. مردمی سازی فعالیت
توضیحات دبیر جشنواره جنات (بخش سوم)؛ بیان شاخص های ارزیابی جشنواره
جشنواره نوآوری های تبلیغی، یک برنامه اصلی جشنواره ای است که روال عادی آن مانند سایر جشنواره ها شامل فراخوان فعالیتها، بررسی فعالیتهای رسیده، داوری و تعیین فعالیتهای برگزیده و اعلام آن در مراسم اختتامیه خواهد بود. بر این اساس مراحل جشنواره عبارتند از:
1. فراخوان فعالیتهای نوآورانه تبلیغی
2. ثبت نام متقاضیان و تکمیل فرم اجمالی ثبت فعالیت در جشنواره
3. مصاحبه (حضوری یا تلفنی) کارشناسان دبیرخانه با شرکت کنندگان و تکمیل فرم کامل داوری و اخذ اسناد و مستندات فعالیت تبلیغی
4. بررسی فعالیتهای ثبت شده و ارجاع به کمیته داوری جهت بررسی تخصصی
5. برگزاری جلسات داوری برای فعالیتهای ثبت شده و تعیین منتخبان
6. برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی و تقدیر از منتخابان
7. ادامه حمایت ها و خدمات جشنواره به فعالیت ها در مستندات سازی و تدوین الگوی فعالیت، حمایت مادی و معنوی از توسعه و تکثیر فعالیت با مشارکت مراکز حوزوی
رویدادهای ارائه فعالیت در خلال جشنواره:
با توجه به اهداف جشنواره در معرفی فعالیتهای نوآورانه و الگوگیری سایر مبلغان، برنامه رویداد ارائه نیز در طول جشنواره برگزار خواهد شد.
شرکت کنندگانی که علاقمند به ارائه و معرفی فعالیت خود در این رویدادها باشند و آشنائی مبلغان با آن فعالیت، در ارتقاء سطح فعالیت سایر مبلغان و الگوگیری ایشان مفید باشد، به این رویدادها راه پیدا خواهند کرد.
این رویدادها که به صورت دوره ای و چرخشی در مراکز حوزوی کشور برگزار میگردد، شامل موارد ذیل است:
1. درخواست مبلغ جهت ارائه فعالیت خود در رویداد
2. شرکت در پیش رویداد و آشنائی با برنامه رویداد اصلی و دریافت بوم ارائه فعالیت و نحوه تکمیل آن با مشاوره با منتورها و مشاوران تبلیغی
3. ارسال بوم ارائه به دبیرخانه جشنواره و تعیین وقت در رویدادهای جشنواره برای ارائه متقاضی
4. ارائه بوم فعالیت خود در حداکثر 10 دقیقه ( قابل افزایش تا 15 دقیقه)
5. ارائه نظر مبلغان حاضر در رویداد یا داوران رویداد در مورد فعالیت و ارائه آن و توضحیات تکمیلی ارائه دهنده
6. انتخاب ارائه برتر هر رویداد و تقدیر از ارائه دهندگان
ارائههای شرکت داده شده در هر رویداد، نشان یادگاری آن رویداد و جشنواره را دریافت خواهند کرد و جایزه ویژه هر رویداد نیز به ارائه منتخب آن رویداد پرداخت خواهد شد.
نشست های علمی و کارگاه های آموزشی:
در خلال جشنواره، به پیشنهاد مبلغان، هیئت داوران، مشاوران یا کمیته علمی، مرتبط با فعالیت های رسیده به جشنواره، جلسات هم اندیشی قابل برگزاری است که این جلسات در موضوعات تخصصی، محتواهای تبلیغی یا شیوههای تبلیغی مرتبط با آن فعالیت خواهد بود و در آن جلسات مبلغان علاقهمند و اساتید و صاحب نظران به گفتگو خواهند پرداخت.
هم چنین اگر برخی ارائههای رویدادها، نیازمند زمان بیشتری برای آموزش یا نقد و بررسی از سوی سایر مبلغان تشخیص داده شده، کارگاه ها یا جلسات نقد و بررسی مناسب برای آن برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.
برنامههای پساجشنواره:
تکمیل، الگوسازی و توسعه فعالیتهای شرکت کننده در جشنواره از اهداف اصلی جشنواره تبلیغی جنات است. از همین رو برگزاری اختتامیه و تقدیر از شرکت کنندگان و منتخبین، آخرین فعالیت جشنواره جنات نخواهد بود ، بلکه آغازی خواهد بود بر حمایت از فعالیت های منتخب و همانگونه که در خلال برگزاری جشنواره برنامه های برای مشاوره به شرکت کنندگان و تقویت فعالیت های ایشان تدارک دیده شده بود ؛ پس از اختتامیه نیز فعالیت ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
مستندسازی فعالیت ها و تدوین الگو های فعالیت در قالب مقاله یا کتاب با مشورت گرفتن از متخصصین دانشی و میدانی مرتبط با فعالیت ، صورت خواهد گرفت و الگوی فعالیت تبلیغی به عنوان مدلی قابل استفاده از سوی سایر مبلغان در سطح کشور ارائه خواهد شد.
ایجاد زمینه های توسعه و گسترش اجرا و عملیاتی سازی فعالیت در سطح کشور و برای مخاطبان هدف برنامه از دیگر حمایت های مراکز حوزوی از فعالیت ها خواهد بود که طی آن با حمایت معنوی، لجستیک و زیرساختی از فعالیت ها، ظرفیت اجرا فعالیت در سطح گسترده تری فراهم خواهد شد.
حمایت مالی از فعالیت در قالب حمایت از اعزام یا بکارگیری مبلغان و نیروی انسانی در فعالیت تبلیغی نیز در طول سال از دیگر برنامه های حمایتی از فعالیت های منتخب خواهد بود.
1. ثبت ایده فعالیت تبلیغی از سوی مراکز خلاقیت و نوآوری
2. تدوین فعالیت در قالب مدل استاندارد طراحی شده جشنواره از سوی کارشناسان
3. ارائه مشاوره های تخصصی مرتبط محتوائی، قالبی، مساله شناسانه و ...
4. فرصت ارائه در رویداد ها و بهره گیری از نظرات داوران و دیده شدن در جمع مبلغان
5. انعکاس خبری فعالیت های حاضر در رویدادها و جشنواره
6. تهیه برنامه رسانه ای از رویدادها و بازتاب رسانه ای فعالیت ها در سطح رسانه ملی یا فضای مجازی
7. برگزاری کارگاه های آموزشی برای ترویج فعالیت های منتخب
8. برگزاری نشست های تخصصی نقد و بررسی برای تقویت فعالیت های منتخب
9. تقدیر و اهدای لوح و نشان جشنواره به شرکت کنند گان در رویداد
10. تقدیر معنوی و مالی از برگزیدگان رویداد ها
11. تقدیر معنوی و مالی از برگزیدگان جشنواره
12. تهیه مستند رسانه ای از فعالیت های منتخب جشنواره
13. تهیه مدل مکتوب و مستند علمی از فعالیت های منتخب جشنواره
14. حمایت اعتباری، لجستیک و مالی از توسعه طرح های منتخب جشنواره